An Exploration on Corn Industry Marketing Channels

Authors

  • Nalini Arumugam Universiti Sultan Zainal Abidin(UniSZA)
  • Rohaya binti Ibrahim

Abstract

This study was focus on the marketing margin analysis to deal with issues in relation to the marketing of corn produce in Terengganu. The price change in corn is the main problem in providing reasonable price to both farmers and consumers of products. The held up payment by the commission agents, rather high transportation cost to middleman and lack of education on definite marketing condition gave problems to the farmers in marketing their produce. The farmer suffered from high cost in corn production, while getting low economic return for their produce when the other members in the channel got higher profit. For this purpose this study had been conducted at all the districts of Terengganu and focusing the main location of corn production which is the Kuala Berang area. The data collected for this study were cost of production and net marketing margin of corn industry. The marketing margin analysis is used to interpret the data. The main factors that affects marketing margin in corn industry were marketing cost and the cost of production faced by the farmers. There were three channels that are involved in corn industry. The extent of price transmission among the different levels of the corn marketing chain in Terengganu had been studied during the survey, which had shown retailers as the main share contributor in the profit margin of corn.

 

Keywords: Marketing margin, marketing channels, corn industry, farmers

 

ABSTRAK

 

Kajian ini bertumpu untuk menganalisis margin pemasaran jagung berkaitan dengan isu-isu pemasaran hasilan jagung di Terengganu. Perubahan harga jagung ialah masalah utama dalam menentukan harga yang berpatutan kepada kedua-dua pekebun dan pengguna untuk mendapatkan produk. Pembayaran pengangkutan yang mahal serta kekurangan pengetahuan dalam unsur pemasaran merupakan masalah utama kepada petani untuk memasarkan hasilan jagung mereka. Petani mengalami kos tinggi dalam proses pengeluaran jagung serta pulangan ekonomi yang rendah, manakala ahli-ahli yang lain di saluran menperolehi keuntungan yang lebih tinggi berbanding dengan petani. Untuk tujuan ini, kajian telah dijalankan di semua kawasan di Terengganu dengan penumpuan kepada kawasan Kuala Berang yang dikenalpasti sebagai kawasan penanaman utama jagung. Data yang dikumpul untuk kajian ini ialah margin pemasaran serta kos pengeluaran dan margin pemasaran bersih. Analisis margin pemasaran telah digunakan untuk mentafsirkan data. Faktor utama yang menjejaskan margin pemasaran pada industri jagung ialah kos pemasaran dan kos pengeluaran yang dihadapi oleh pekebun. Telah dikenalpasti tiga saluran dalam industri jagung. Takat transmisi harga antara pelbagai tahap rantaian pemasaran jagung di Terengganu semasa tinjauan, telah menunjukkan peruncit sebagai penyumbang utama saham di dalam margin keuntungan jagung.

 

Kata kunci: Margin pemasaran, saluran pemasaran, industri jagung, petani

Downloads

Published

03-01-2016

Issue

Section

Articles

How to Cite