APLIKASI PRINSIP MAQASID SYARIAH DALAM PENGURUSAN IBADAH KORBAN PASCA COVID 19

Application of the Principles of Maqasid Syariah in the Management of Post-Covid 19 Sacrifice Worship

  • Nurfahiratul Azlina Ahmad Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang, Pulau Pinang, Malaysia
  • Ahmad Termizi Ab Lateh Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang, Pulau Pinang, Malaysia
  • Imaaduddin Abdul Halim Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang, Pulau Pinang, Malaysia
  • Adlan Saidin Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang, Pulau Pinang, Malaysia

Abstract

Maqasid syariah is one of the universal principles as the axis determined by syarak to be implemented to benefit his servants. Maqasid syariah is also an important element that needs to be taken in the process of implementation or legislation of a law. Every provision of a law must have a purpose and wisdom that Allah swt has set for his servants. Recognizing this fact need to translate maqasid syariah in every aspect of life for example in the field of post-covid sacrifice worship management. The application of the elements of maqasid syariah is able to ensure the safety and well-being of the ummah to be in line with the demands and tenets of Islam so that sacrificial worship contributes to its role in maintaining the 5 principles of maqasid syariah. In addressing the issue of COVID 19 by giving the people an understanding of the importance of the function of sharia maqasid in ensuring human well-being and subsequently taking care of human life to prevent the spread of this covid 19 epidemic and Muslims will survive by keeping the SOP set in this sacrificial ritual. In general, the method used in producing this study is part of a qualitative approach that involves highlighting and analysis of secondary data obtained through documents, research results or writing that has been highlighted. The data obtained were then analyzed systematically using writing content analysis techniques. 

Keywords: Maqasid Syariah, Disease, Islam, Survive, covid-19

 

Abstrak: Maqasid syariah merupakan salah satu prinsip sejagat sebagai paksi yang ditentukan oleh syarak untuk dilaksanakan bagi memberi kebaikan kepada hambanya. Maqasid syariah juga merupakan elemen penting yang perlu diambil kira dalam proses pelaksanaan atau pensyariatan sesuatu hukum. Setiap pensyariatan sesuatu hukum pasti disebaliknya ada tujuan dan hikmah yang Allah swt telah tetapkan bagi hambanya. Menyedari hakikat ini keperluan menterjemahkan maqasid syariah dalam setiap aspek kehidupan sebagai contoh dalam bidang pengurusan ibadah korban pasca covid. Penerapan elemen maqasid syariah berupaya menjamin keselamatan dan kesejahteraan ummah agar selari dengan tuntutan dan lunas-lunas Islam supaya ibadah korban menyumbangkan peranannya dalam menjaga 5 prinsip maqasid syariah. Dalam menangani isu COVID 19 dengan memberi kefahaman terhadap rakyat betapa pentingnya fungsi maqasid syariah dalam menjamin kesejahteraan manusia seterusnya menjaga nyawa manusia bagi mengelakkan dijangkiti penularan wabak covid 19 ini dan umat Islam akan terselamat dengan menjaga SOP yang ditetapkan dalam ibadah korban ini.  Secara umumnya, metod yang digunakan dalam menghasilkan kajian ini merupakan sebahagian daripada pendekatan kualitatif yang melibatkan sorotan dan analisis data sekunder yang diperolehi melalui dokumen, hasil kajian atau penulisan yang telah disorot. Data yang diperolehi kemudian dianalisis secara sistematik menggunakan penulisan teknik analisis kandungan.

References

Al-Bujairimi, Sulaiman (1998), Tuhfat al-Habib ‘Ala Sharh al-Khatib. Beirut : Dar al-Fikr. Jil. 4

Al-Zuhaili. Wahbah (2006), Al-Fiqh al-Manhaji ‘Ala Madhhab al-Imam al-Shafi’e. Damsyik: Dar al-Qalam. Jil. 1

Ibn Kathir. Abu al-Fida’ Ismail (2002), Tafsir al-Quran al-‘azim. Cairo: Dar al-Hadith. Jil. 7.

Firdaus Azil (2020), COVID 19: Islam tuntut umatnya jaga kesihatan, nyawa demi kesejahteraan agama (2020, Mei 11) dimuat turun daripada www.astroawani.com/berita-malaysia/covid-19-242578.

Parzi, M. N. & Aziz. I. H. A. (2020, 26 Ogos). Pkpp ibadat korban dibenarkan. Diakses daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/06/703683/pkpp-ibadat-korban-dibenarkan).

Uqbah Bin Amer (2016), Hukum-Hakam dan isu-isu dalam ibadah korban, Muzakarah Fiqh & Internasional Fiqh. Conference 2016.

Zulkiffli, Z. (2020, 26 Ogos). Pulau Pinang ikut saja SOP Aidiladha yang ditetapkan. Diakses daripada https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/07/604761/pulau-pinang-ikut-saja-sop-aidiladha-yang-ditetapkan.

Jabatan Agama Islam Pulau Pinang. (2020). SOP korban. Diakses daripada http://jaipp.penang.gov.my/images/pdf/SOP%20KORBAN.pdf.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Huraian aplikasi 5 prinsip Maqasid Syariah Dalam Tadbir Urus. Dimuat turun daripada www.islam.gov.my/bahagian maqasid-syariah/1181-prinsip-maqasid-syariah

Published
2021-04-30
How to Cite
Ahmad, N. A., Ab Lateh, A. T., Abdul Halim, I., & Saidin, A. (2021). APLIKASI PRINSIP MAQASID SYARIAH DALAM PENGURUSAN IBADAH KORBAN PASCA COVID 19. Asian People Journal (APJ), 4(1), 187-194. https://doi.org/10.37231/apj.2021.4.1.212