Penerimaan Guru Bahasa Arab Sekolah Menengah Kebangsaan Terhadap Pembelajaran Secara Maya [Secondary School Arabic Languange Teacher’s Acceptance Towards Online Learning]

Authors

  • Siti Norhidayah Mahd Nayai Universiti Malaya
  • Mohamad Azrien Mohamed Adnan Universiti Malaya
  • Nor Hazrul Mohd Salleh Universiti Malaya

DOI:

https://doi.org/10.37231/jimk.2022.23.3.709

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penerimaan guru bahasa Arab terhadap pengajaran dan pemudahcaraan secara maya dan melihat perbezaan penerimaan antara guru bahasa Arab yang mengajar sekolah di bandar dan guru bahasa Arab yang mengajar di sekolah luar bandar. Responden kajian ini terdiri daripada 42 orang guru bahasa Arab sekolah menengah kebangsaan di seluruh negeri di Malaysia yang dipilih secara rawak. Instrumen kajian yang digunakan adalah terdiri daripada satu set soal selidik yang mengandungi 35 item soalan dan menggunakan skala Likert. Dapatan kajian dianalisis terlebih dahulu menggunakan analisis deskriptif menggunakan nilai min untuk melihat tahap penerimaan guru bahasa Arab terhadap pembelajaran dan pemudahcaraan secara maya. Hasil analisis secara keseluruhannya menunjukkan penerimaan guru terhadap pembelajaran dan pemudahcaraan secara maya berada pada tahap sederhana tinggi. Seterusnya analisis Nonparametrik (Man-Whitney Test) dijalankan untuk melihat perbezaan penerimaan guru bahasa Arab di bandar dan juga guru bahasa Arab luar bandar terhadap pembelajaran dan pemudahcaraan bahasa Arab secara maya. Hasil menunjukkan secara keseluruhannya tidak terdapat perbezaan yang ketara antara penerimaan guru bandar dan luar bandar terhadap pembelajaran dan pemudahcaraan secara maya.

This study aimed to identify secondary school Arabic language Teacher's acceptance towards online learning and looked the different between urban teachers and rural teahers about the acceptance towards online learning. The respondent of this study randomly selected of 42 Arabic languange Teacher’s in secondary schools in Malaysia. Instrument used are made up of a set of questionnaire, contains 35 items using Likert scale. The findings were analyzed using descriptive statistics which includes mean and standard deviation to see the secondary school Arabic language Teacher's acceptance towards online learning. Analysis result showed secondary school Arabic language Teacher's acceptance towards online learning were at high simple stage. Then analysis nonparametric were using to look the different between urban teachers and rural teahers about the acceptance towards online learning. Analysis result showed that no different between urban teachers and rural teahers about the acceptance towards online learning.

References

Abd Hakim Abdul Majid, Mokhairi Makhtar, & Syadiah Nor Wan Shamsuddin. 2018. Keperluan Pembelajaran Berasaskan Realiti Maya Dalam Konstruk Pemasangan Komponen Komputer Mata Pelajaran Tmk Spm Pendidikan Di Malaysia: Satu Kajian Rintis. Asian People Journal (APJ), 1(1), 28–44.
Ahmad Naim Tahir & Ihsan Noorzali. 2020. "Sedia Hadapi Kelas Maya Sesuai Normal Baharu." Berita Harian, April 19, 2020. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/ 2020/04/679003/sedia-hadapi-kelas-maya-sesuai-normal-baharu
Amirudin Mohd Salim, Mohd Rakime Shaffai, & Md Hidayat Abd. Jalil. t.th. Kesedaran, penerimaan, keberkesanan dan hubung kaitnya terhadap perlaksanaan e-pembelajaran dalam kalangan pensyarah politeknik merlimau.
Berita Harian. 2020. "COVID-19: Pendidikan Menerusi Dunia Maya Cabaran Baharu Buat Guru," Mei 15, 2020. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/05/ 689322/covid-19-pendidikan-menerusi-dunia-maya-cabaran-baharu-buat-guru
Digital Marketing Institue. (2018). 5 advantages of online learning. https://digitalmarketinginstitute.com/Blog/5-Advantages-Of-Online-Learning
Faridah Che In & Afham Zulhusmi Ahmad. 2019. Kajian keberkesanan pembelajaran interaktif berasaskan aplikasi Kahoot: satu kajian tindakan terhadap kursus principles of marketing. Online Journal For TVET Practitioners, 4(1), 1–11. https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/download/4974/3133/
Hello Health Group. 2021. "Angkara Covid-19, Proses Pembelajaran Kelas Online Beri kesan pada Prestasi Pelajar." Freemalaysiatoday, Januari 17, 2021. https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/fmt-ohsem/ohsem-sihat/2021/01/17/angkara-covid-19-proses-pembelajaran-dari-kelas-ke-online-beri-kesan-pada-prestasi-pelajar/
Kamaludin Ahmad. 2006. Membina Proses E-Pembelajaran- Satu Anjakan Paradigma. In Seminar ICT Guru ICT Penjana Kecemerlangan Pengajaran dan Pembelajaran", 1–22. https://pdfcoffee.com/pembelajaran-dalam-talian-pdf-free.html
Mahizer Hamzah, & Mohd Azli Yeop. 2016. Frog VLE (persekitaran pembelajaran maya) dalam pengajaran dan pembelajaran: Penerimaan dan kaedah pelaksanaannya. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers & Teacher Education, 6(2), 67–77. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JRPPTTE/article/view/227
Mazlina Abdul Majid. 2020. Adaptasi Pembelajaran Secara Maya Dalam Kebiasaan Baharu Bidang Pendidikan. UMP News, Mei 27, 2020. http://news.ump.edu.my/experts/adap tasi-pembelajaran-secara-maya-dalam-kebiasaan-baharu-bidang-pendidikan
Mohd Faizal Yusof. t.t. Pembelajaran Secara Maya. https://mohdfaizalyusof.weebly. com/kesan.html
Muhaamad Hafis Nawawi. 2020. "Belajar Dalam Talian Kurang Berkesan Berbanding Bersemuka." Harian Metro, Julai 1, 2020. https://www.hmetro.com.my/mutakhir /2020/07/595525/belajar-dalam-talian-kurang-berkesan-berbanding-bersemuka-metrotv
Muniroh Hamat, Siti Baqis Mahlan & Eng, C. P. 2020. Adaptasi Pengajaran Dan Pembelajaran Secara Maya dalam Kebiasaan Baharu Semasa Pandemik Covid-19 (pp. 23–30). Universiti Teknologi MARA. https://appspenang.uitm.edu.my/buletin jskm/2020-2/Articles/Adaptasi Pengajaran Dan Pembelajaran Secara Maya Dalam Kebiasaan Baharu Semasa Pandemik Covid-19.pdf
Muzaffar Syah Mallow. 2020. "Pengajaran Dan Pembelajaran Dalam Talian." Bernama, Jun 29, 2020. https://www.bernama.com/bm/tintaminda/news.php?id=1853908
Najmi Syahiran Mamat. 2020. "Normal baharu PKP jadikan guru lebih kreatif dalam penggunaan PdPc." Astro Awani, April 21, 2020. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/normal-baharu-pkp-jadikan-guru-lebih-kreatif-dalam-penggunaan-pdpc-239446
Nor ‘Asyikin Mat Hayin. 2020. “PKP anjakan kaedah pendidikan maya.” Harian Metro, April 19, 2020. https://www.hmetro.com.my/utama/2020/04/568463/pkp-anjakan-kaedah-pendidikan-maya
Rosninawati Hussin. 2020. Pembelajaran Dalam Talian Sebagai Norma Baharu. Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia(USIM). https://www.usim.edu.my/news/in-our-words/pembelajaran-dalam-talian-sebagai-norma-baharu/
Shahfiezul Shahaimi, & Fariza Khalid. 2015. "Pengintegrasian Blended Learning Dalam Pembelajaran Persekitaran Maya Frog ( VLEFROG ). In Pendidikan Abad Ke-21: Peranan Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Cabarannya, edited by Nabilah Othman, C. W. Luan, & Nurul Syaida Md Zuki , 52–71. Bangi: Fakulti Pendidikan UKM.
Sinar Harian. 2020a. "Cabaran Mengajar Dalam Talian." April 2, 2020. https://www.sinarharian.com.my/article/76874/BERITA/Nasional/Cabaran-mengajar-dalam-talian
Sinar Harian. 2020b. "Pelajar B40 Kerap Ktinggalan Dalam Kelas Online." Ogos 25, 2020. https://www.sinarharian.com.my/article/98155/LAPORAN-KHAS/Pelajar-B40-kerap-ketinggalan-dalam-kelas-online
TVET & Vocational Training. 2020. "Cabaran Pembelajaran Online." TVET & Vocational Training-Malaysian News. http://jpkmalaysia.com/cabaran-pembelajaran-online-cadangan-mengatasinya/

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Penerimaan Guru Bahasa Arab Sekolah Menengah Kebangsaan Terhadap Pembelajaran Secara Maya [Secondary School Arabic Languange Teacher’s Acceptance Towards Online Learning]. (2022). Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 23(3), 273-292. https://doi.org/10.37231/jimk.2022.23.3.709