EFFECTIVENESS OF SUBJECT ISLAMIC SHARIAH EDUCATION TO STUDENT'S INTERACTION
(KEBERKESANAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAH TERHADAP PERGAULAN PELAJAR)

Authors

  • Dasima Sidek Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur Malaysia
  • Roslan Ab Rahman Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, Terengganu, Malaysia
  • Abdulsoma Thoarlim Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, Terengganu, Malaysia
  • Mohd Borhanuddin Zakaria Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, Terengganu, Malaysia

Abstract

The study on the effectiveness of Islamic Shariah Education (PSI) subjects to the interaction of students in secondary schools is based on the existence of social problems in the aspects of student interaction. A study to identify these problems is due to less effective PSI learning or there are other factors that cause violations of students' moral limits in their association. Thus, the fundamental of fuqaha’ view was used as an evidence to refer regarding the interaction in Islamic. The process of assessing the effectiveness of the PSI curriculum on student interaction in terms of understanding and appreciation only. This study used the method of questionnaire for secondary school students form five in Kuala Nerus. The results of this study found that PSI was effective in the context of restricting student interactions in their daily lives. The level of understanding of the students is high while the level of appreciation is moderate. Hence, some recommendation of improvement steps need to be taken to increase the level.

 

Keyword: Islamic Shariah Education, Student Interaction, Student Morality. 

 

Abstrak

 

Kajian tentang keberkesanan mata pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah (PSI) terhadap pergaulan pelajar di sekolah menengah dilakukan berdasar kepada wujudnya permasalahan sosial dalam aspek pergaulan pelajar. Kajian untuk mengenal pasti permasalahan tersebut disebabkan oleh pembelajaran PSI kurang berkesan atau terdapat faktor lain yang menyebabkan berlakunya pelanggaran batas akhlak pelajar dalam pergaulan mereka. Justeru, secara asasnya  pandangan fuqaha’ tentang pergaulan dalam Islam dijadikan sandaran kajian. Proses menilai keberkesanan kurikulum PSI terhadap pergaulan pelajar dari aspek kefahaman dan penghayatan sahaja. Kajian ini menggunakan metode soal selidik pelajar tingkatan lima di dua buah sekolah menengah di Kuala Nerus. Hasil kajian ini mendapati bahawa PSI masih lagi berkesan dalam konteks membataskan pergaulan pelajar dalam kehidupan seharian mereka. Tahap kefahaman pelajar adalah tinggi sementara tahap penghayatannya pula adalah sederhana. Justeru, beberapa langkah penambahbaikan yang disarankan perlu dilakukan untuk meningkatkan tahap tersebut.

 

Katakunci: Pendidikan Syariah Islamiah, Pergaulan Pelajar, akhlak pelajar.

References

Abdullah Yusuf Ali, 1993, Al-Quran Terjemahan dan Huraian Maksud. (Terjemahan : Muhammad Uthman el-Muhammadi).Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka

Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin Muhammad al-Ghazali, T.T. al-Mustasfa min ‘Ilm al-Usul, Beirut : Dar al-Ihya’ al-Turath al-Arabi. jzk. 1

Fatimah Ali, 2007. Masalah Sosial Pelajar Dan Hubungannya Dengan Kemerosotan Pembelajaran dalam Jurnal Usuluddin (MYAIS), Bil.25.

Kementerian Pendidikan Malaysia, 2000. Sukatan Pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah, Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kementerian Pendidikan Malaysia, 1997. Akta Pendidikan 1996: Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) P.U. ( A ) 531.

Zakaria Stapa, 2001, Akidah dan Akhlak Dalam Kehidupan Muslim, Kuala Lumpur : Utusan Publication.

Kamal Hassan, 1998, Peranan Akhlak Dalam Pendidikan, dalam Jurnal Pendidikan Islam (April).

Fathiyah Mohd. Fakhruddin, 2002, Pembangunan Akhlak Remaja Mengikut al-Quran, Disertasi Sarjana Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Wolfe, B.L. 1977, Do Schools Make A Difference?, dalam American Economic Review.

Rutter M. 1979, Fifteen Thousand Hours, London : Open Books.

Heyneman S.P. dan Loxley W.A. 1982, The Effect of Primary School Quality on Academic Achievement Across Twenty Nine High and Low Income Countries, dalam American Journal of Sociology.

AL. Ramaiah, 1995, Penyelidikan Keberkesanan Sekolah : Masalah Konsepsi dan Metodologi, Kuala Lumpur : Fakulti Pendidikan Universiti Malaya.

Janez Volgrinc, 2009, Action Research in Schools-An Important Factor in Teachers’ Professional Development, dalam jurnal Educational Studies, Vol.35, No.1.

Johnson, D.W, 2003, Co-orarative Learning : The Social and Intellectual Outcomes of Learning in Group, New York : Routledge Falmer.

Ragunathan A/L Ayyavoo, 2000, Hubungan Antara Masalah Disiplin Dengan Pencapaian Akademik Di Sebuah Sekolah Swasta Di Kuala Lumpur, Disertasi Sarjana, Kuala Lumpur : Fakulti Pendidikan Universiti Malaya.

Mohd. Majid Konting, 1998, Kaedah Penyelidikan Pendidikan, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Cet.4.

Zaki al-Din ‘Abd al-‘Azim al-Mundhiri, 2004, Ringkasan Sahih Muslim. Selangor. Crescent News (KL) Sdn.Bhd. Bab al-Nahy ‘an al-Ghibah.

Al-Nawawi, Muhy al-Din Abi Zakariya Yahya bin Syarf al-Nawawi, T.T, al-Adhkar al-Muntakhibah min Kalam Sayyid al-Abrar (s.a.w.) Kaherah. Dar al-Kutub al-‘Arabiyyah.

Zaki al-Din ‘Abd al-‘Azim al-Mundhiri, 2004, Ringkasan Sahih al-Bukhari Kitab al-Adab, Selangor. Crescent News (KL) Sdn.Bhd.

Al-Nawawi, Imam Abu Zakariya Yahya bin Syarf al-Nawawi, 1995, Riyad al-Salihin min Kalam Sayyid al-Mursalin. Terjemahan : H.Salim Bahreisy. Kuala Lumpur. Victoriy Agency. j.1.

Zaliha bt Yusoff, 2000, Minat Membaca di Kalangan Pelajar Lelaki Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Ampang, Kuala Lumpur : Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya. h. 39.

Ainun Afifah binti Mustapha, 2007, Khalwat dan Salah Laku di Kalangan Remaja : Suatu Kajian di Kota Bharu, Kuala Lumpur : Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

Downloads

Published

2018-01-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

EFFECTIVENESS OF SUBJECT ISLAMIC SHARIAH EDUCATION TO STUDENT’S INTERACTION(KEBERKESANAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAH TERHADAP PERGAULAN PELAJAR). (2018). Malaysian Journal Of Islamic Studies (MJIS), 2(1), 25-42. https://journal.unisza.edu.my/mjis/index.php/mjis/article/view/43