KEPELBAGAIAN PENGURUSAN, POTENSI DAN CABARAN INSTITUSI TAHFIZ DI MALAYSIA

Diversity of Management, Potential and Challenges of Tahfiz Institutions in Malaysia

Authors

  • Nurul Huda Mohammad Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi MARA, 08400 Merbok, Malaysia
  • Noor Syahidah Mohamad Akhir Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi MARA, 08400 Merbok, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.1.354

Abstract

Abstract: The emergence of tahfiz institutions (IT) is a benchmark that tahfiz education is one of the choices of society nowadays. This scenario makes tahfiz institutions grow in various categories to give tahfiz education opportunities to every age group. The objectives of this study are to identify the diversity of management of tahfiz IT institutions, to identify the potential diversity of tahfiz education in Malaysia and to evaluate the challenges of tahfiz education specifically in the era of the Covid-19 pandemic. This article is a conceptual paper using qualitative methods. The study uses the literature review method by analyzing the content of primary and secondary sources to answer the three objectives of the study. The results of the study found that the diversity of management of tahfiz institutions in Malaysia includes three main categories, namely government tahfiz schools, private tahfiz schools and government tahfiz colleges. These three main categories are seen to provide opportunities for people of all ages who want to study IT. In addition, IT is seen to have good potential to continue to develop with the opportunity to continue studying in professional fields at public and private higher education institutions. However, IT is seen to have challenges that must be overcome in order to maintain the institution, especially in the face of the Covid-19 pandemic era. Various alternatives and innovations are implemented to help educational institutions including IT to continue operating. Various parties are seen to be always ready to take proactive steps to ensure that IT continues to develop

Keywords: Al-Quran; Challenges; Management; Potential; Tahfiz Institution

Abstrak: Kepesatan institusi tahfiz (IT) menjadi penanda aras bahawa pendidikan tahfiz merupakan antara pilihan masyarakat pada masa kini. Senario ini menjadikan institusi tahfiz berkembang dalam pelbagai kategori bagi memberi peluang pendidikan tahfiz kepada setiap peringkat umur. Objektif kajian ini adalah untuk i) mengenalpasti kepelbagaian pengurusan institusi tahfiz IT, ii) mengenalpasti kepelbagaian potensi pendidikan tahfiz di Malaysia, iii) menilai cabaran pendidikan tahfiz khusus di era pandemik Covid-19. Artikel ini merupakan kertas konseptual menggunakan kaedah kualitatif. Kajian menggunakan kaedah kajian kepustakaan dengan menganalisa kandungan terhadap sumber primer dan sekunder bagi menjawab ketiga-tiga objektif kajian. Hasil kajian mendapati bahawa kepelbagaian pengurusan institusi tahfiz di Malaysia merangkumi tiga kategori utama iaitu sekolah tahfiz kerajaan, sekolah tahfiz swasta dan kolej tahfiz kerajaan. Tiga kategori utama ini dilihat memberi peluang kepada segenap lapisan umur yang ingin menuntut ilmu di IT.  Selain itu, IT dilihat mempunyai potensi yang baik untuk terus membangun dengan adanya peluang menyambung pengajian dalam bidang profesional di institusi pendidikan tinggi awam dan swasta. Namun, IT dilihat mempunyai cabaran yang terpaksa diharungi demi mengekalkan institusi terutama dalam mendepani era pandemik Covid-19. Pelbagai alternatif dan inovasi dilaksanakan bagi membantu institusi pendidikan termasuklah IT untuk terus beroperasi. Pelbagai pihak dilihat sentiasa bersedia dalam mengambil langkah proaktif bagi memastikan IT kekal membangun.

Kata kunci: Al-Quran; Cabaran; Institusi Tahfiz; Pengurusan; Potensi

References

Abdullah, A. H., Safar, A., Karjo, M. I., & Azhar Muhammad, I. I. (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia.

Abdullah, M., Abdullah, A. H., Rosman, A. S., & Ilias, M. F. (2015). Pendidikan Tahfiz di Malaysia: Satu Sorotan Sejarah. International Conference on Islamic Education and Social Entrepreneurship, (pp. 1-8). Resort World Langkawi, Tanjung Malai, Langkawi, Malaysia.

Agensi Kelayakan Malaysia. (2022). Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Retrieved from Agensi Kelayakan Malaysia: https://www2.mqa.gov.my/mqr/iptaKPListAA.cfm?IDAkrIPTS=583

Ahmad, N. (2015). Memperkasa Darul Quran ke Arah Memartabat Pendidikan Tahfiz di Malaysia. Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara dan Multaqa Huffaz ke IV, (pp. 1-24). Dewan Datuk Mohd Shahir, Institut Latihan Islam Malaysia, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Akademi Pengajian Islam Kontemporari. (2020). Program Plus Tahfiz. Retrieved from Akademi Pengajian Islam Kontemporari Universiti Teknologi MARA (UiTM): https://acis.uitm.edu.my/index.php/programme/plustahfiz

Akhir, N. S., Abdullah, S. R., Ghazali, A. M., Yusof, A. S., & Hussin, R. (2019). Integrasi Wakaf dan Ijarah: Alternatif dalam Kelestarian Sekolah Tahfiz Swasta di Malaysia. International Conference on Zakat, Tax, Waqf And Economic Development (ZAWED). Adya Hotel Langkawi, Malaysia: Islamic Business School, Universiti Utara Malaysia.

Akhir, N. S., Yusof, A. S., Abdullah, S. R., Ghazali, A. M., & Hussin, R. (2021). Penjanaan Hasil Wakaf Menerusi Kaedah Ijarah Dalam Kelestarian Sekolah Tahfiz Swasta Di Malaysia. Voice Of Academia Vol 17 (II)- Academic Series Of UiTM Kedah, 200-209.

Bahri, S., Azlan, A., Ismail, A., & Wong, M. S. (2021). Kualiti Hafalan Terhadap Prestasi Akademik Plus Tahfiz UiTM Shah Alam. Journal of Ma’alim al-Quran wa al-Sunnah, 39-50.

Berita Harian. (2017, September 16). Maahad Tahfiz, Pondok Perlu Bantuan Kewangan. Retrieved from Berita Harian: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/09/326233/maahad-tahfiz-pondok-perlubantuan-kewangan

Berita Harian. (2019). UPSI Universiti Awam Pertama Tawar Program Tahfiz al-Quran dan Qiraat. Retrieved from Berita Harian: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/04/551459/upsi-universiti-awampertama-tawar-program-tahfiz-al-quran-dan-qiraat

Berita Harian. (2020, Mei 16). COVID-19: Pendidikan Menerusi Dunia Maya Cabaran Baharu Buat Guru. Retrieved from Berita Harian: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/05/689322/covid-19pendidikan-menerusi-dunia-maya-cabaran-baharu-buat-guru.

Berita Harian. (2020, Jun 23). Hanya 20-30 Peratus Murid Ikuti PdP Dalam Talian. Retrieved from Berita Harian: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/06/703364/hanya-20-30-peratus-murid-ikuti-pdpdalam-talian

Berita Pas. (2021, 6 16). Rencana PKP : Pendidikan tahfiz menerusi dunia maya cabaran baharu buat guru tahfiz. Retrieved from Berita Pas: https://berita.pas.org.my/rencana-pkp-pendidikan-tahfiz-menerusi-duniamaya-cabaran-baharu-buat-guru-tahfiz/

Chear, S. L. (2017). Pengajaran dan Pembelajaran Melalui Aplikasi Whatsapp dan Telegram di Universiti Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia 42(2) (2017): In Press (Pratatapan), 1-14.

Darul Quran. (2022). Maklumat Korporat Pencapaian. Retrieved from Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM): https://www.darulquran.gov.my/xs/page.php?id=7

Harakah Daily. (2017). KUIZM Tawar Peluang Istimewa. Retrieved from Harakah Daily: https://harakahdaily.net/index.php/2017/07/19/kuizm-tawar-peluang-istimewa/

Hashim, A. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz al-Quran di Darul Quran JAKIM dan MTQN. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Hassan, S. A., Abidin, S. Z., & Hassan, Z. (2021). Keberkesanan Pembelajaran Dan Pengajaran Dalam Talian (Epembelajaran) Terhadap Pembelajaran Pelajar Di Kolej Komuniti Hulu Langat. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), Vol 2 (10), 1-14.

Hussin, H., Ahmad, A. R., Saleh, M. H., & Haridi, N. H. (2021). Medium PdPr Hafazan Al-Quran Semasa Covid19: Analisis Penggunaan Teknologi Di Kalangan Pelajar Di Universiti Awan Dan Swasta. Proceeeding the 7th International Conference on Quran as Foundation of Civilization (SWAT) 2021 (pp. 911-926). Faculty of Quranic and Sunnah Studies: Universiti Sains Islam Malaysia.

Idris, Z., & Rosli, R. (2019). Whatsapp: Penggunaannya Dalam Membantu Pembelajaran Matematik Tambahan

Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Tahfiz Kerajaan Di Kuala Lumpur. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan 2019 (pp. 73-92). Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.

IKIM. (2018). Kerjasama Darul Quran-IPT Lahir 1,790 Huffaz Profesional. Retrieved from IKIM. Retrieved from IKIM.

International Islamic University Malaysia. (2021). Cabaran Norma Baru Pendidikan Agama Islam Dalam Situasi

Pandemik Masa Kini (Ucapan MKH pada Forum di Konvensyen Murabbi Peringkat Nasional).

International Islamic University Malaysia.

Ismail, A., Osman, K., & Hassan, N. H. (2020). Cabaran Pengajaran Dan Pembelajaran Tasmik Hafazan Al-Quran Secara Atas Talian Sewaktu Pandemik Covid-19. e-Prosiding: Bicara Dakwah Kali Ke 21: Dakwah Dalam Talian Semasa Pandemik (pp. 110-116). Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia.

Ismail, S. (2016). Institusi Tahfiz di Malaysia: Prospek dan Cabaran. Simposium Tahfiz al-Quran Peringkat Antarabangsa Vol. 1, (pp. 1-11). Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Bangi Selangor.

Ismail, S. (2018). Sejarah Perkembangan dan Status Terkini Pengajian Tahfiz di Malaysia: Manhaj dan Model. Muzakarah Institusi Tahfiz Negara, (pp. 1-12). Kompleks Dakwah Darul Murtadha Sungai Petani Kedah.

Kaimin, S. K., Yussuf, A., & Yusoff, M. Y. (2021). Masalah Dan Cabaran Guru Tahfiz Dalam Pelaksanaan Pengajaran Tahfiz Model Ulul Albab Sekolah Menengah Di Kementerian Pelajaran Malaysia. The 7th International Conference On Quran As Foundation Of Civilization (SWAT 2021) (pp. 380-392). Universiti Sains Islam Malaysia.

Kementerian Kesihatan Malaysia. (2020, Disember 07). Soalan Lazim (FAQ) Rasmi Berkaitan COVID-19 oleh

Kementerian Kesihatan Malaysia. Retrieved from Kementerian Kesihatan Malaysia: https://covid-

moh.gov.my/faqsop/faq-covid-19-kkm

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2019, Januari 14). Surat Pekeliling Ikhtisas: Panduan Pengurusan Rekod Sistem Kehadiran Murid di Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Retrieved from Kementerian Pendidikan Malaysia: https://www.moe.gov.my/pekeliling/1932-surat-pekeliling-ikhtisas-bilangan-1tahun-2019-panduan-pengurusan-rekod-sistem-kehadiran-murid-di-sekolah-kementerian-pendidikanmalaysia/file

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2020, November 8). Pemakluman Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah. Retrieved from Kementerian Pendidikan Malaysia: https://www.moe.gov.my/en/muat-turun/pekeliling-dan-garis-panduan/surat-siaran/3833-suratpemakluman-pelaksanaan-pengajaran-dan-pembelajaran-di-rumah-pdpr-9-nov-2020/file

Mohamad, S. (2020, April 2). Revolusi Industri 4.0: Cabaran dan Peluang.

Mokhtar, S., Thia, K., Othman, I. W., & al-Hadi, M. M. (2021). Prospek Pengajaran dan Pembelajaran Online Sepanjang Tempoh PKP Pandemik Covid-19 di Sandakan. 5th International Conference on Teacher Learning and Development (ICTLD), (pp. 348-359). Johor Baharu.

Mustafa, N. M., & Basri, M. (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al-Quran Tradisional Dan Moden: Satu Kajian Awal. Proceeding of the Social Sciences Research ICSSR, (pp. 827-834). Kota Kinabalu, Sabah.

Mustafa, S. N., Johan, S. A., & Safar, J. (2020). Tahap Pencapaian Hafazan Murid Tahfiz Model Ulul Albab di Negeri Johor. Journal of Islamic Dakwah (Al-Hikmah), 35-52.

Nawi, N. H., & Salleh, N. H. (2017). Pembinaan Model Pengajian Tahfiz di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education, 5 (1), 1-11.

Noorashid, N. A. (2019). Revolusi Industri 4.0: Impak Terhadap Perkembangan Pendidikan Tinggi di Malaysia. Journal of Sciences and Management Research, 55-67.

Shukri, S. H., & Yunus, M. M. (2021). Kesan Pandemik Covid-19 Terhadap Pencapaian Tahap Akademik Murid. Jurnal Melayu Sedunia, 4(1), 313-343.

Sinar Harian. (2019). Peluang Kepada Pelajar Tahfiz. Retrieved from https://www.sinarharian.com.my/article/26651/berita/nasional/peluang-kepada-pelajar-tahfiz

Sinar Harian. (2021, Jun 15). PdPR: Beri lebih banyak ruang belajar. Retrieved from Sinar Harian:

https://www.sinarharian.com.my/article/144278/BERITA/Nasional/PdPR-Beri-lebih-banyak-ruangbelajar

Solahuddin Ismail. (2016). Institusi Tahfiz di Malaysia: Prospek dan Cabaran. Simposium Tahfiz al-Quran Peringkat Antarabangsa (pp. 1-11). Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Bangi Selangor: Universiti Utara Malaysia.

Student QR Point. (2019). Sistem Merekod Sahsiah dan Kehadiran Murid Menggunakan Kod QR. Retrieved from Student QR Point: https://ms.studentqr.com/

Sulaiman, S. S. (2021). Kaedah Hafazan: Suatu Tinjauan Ringkas. E-Journal of Islamic Thought & Understanding (E-JITU) [S.l.], v. 2, 44-59.

Talib, N. H., Shafie, B. H., & Tamuri, A. H. (2017). Program Pengajian Tahfiz dan Asas Penawarannya di Politeknik: Satu Sorotan. Tinta Artikulasi Membina Ummah 3(1), 115-127.

Universiti Sains Islam Malaysia. (2015). USIM dan JAKIM Meterai Perjanjian MOA dalam Penawaran Ijazah Sarjana Muda Pengajian Quran dan Sunnah. Retrieved from Universiti Sains Islam Malaysia: https://www.usim.edu.my/ms/berita/usim-dan-jakim-meterai-perjanjian-moa-dalam-penawaran-ijazahsarjana-muda-pengajian-quran-dan-sunnah/

Utusan Malaysia. (2021, Ogos 27). Pusat Tahfiz ‘Ditelan’ Sisi Gelap Covid-19. Retrieved from Utusan Malaysia: https://www.utusan.com.my/commentary/pusat-tahfiz-ditelan-sisi-gelap-covid-19/

Yahaya, M., Zakaria, R., Shaiful, M., & Zaid, M. (2020). Penggunaan ICT Dalam Pengajaran Tahfiz. In A. S. Nzly, M. I. Nawi, S. N. Aziz, & N. H. Yusoff, Isu-isu Kontemporari dalam Pengajian Tahfiz al-Quran dan alQiraat (pp. 42-46). Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Kajang, Selangor: Fakulti Pengajian Peradaban Islam (FPPI), KUIS.

Yusof, A. S., Akhir, N. S., Ismail, S. I., Abdullah, S. R., & Ghazali, A. M. (2022). Survivalability Of Private Tahfiz Schools In Malaysia: Examining The Waqf And Ijarah Concept. International Journal Of Academic Research In Business & Social Science 12(6), 1665 – 1672.

Zakaria, F. I., Noh, M. A., & Razak, K. A. (2018). Amalan Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1), 141-148.

Zhaffar, N. M., Abdullah, W. A., Razak, K. A., & Hamzah, M. I. (2021). Pengajaran Maya Guru Inovatif Pendidikan Islam dalam Era Pandemik COVID-19. Journal of Islamic Educational Research (JIER), 7, 31-43.

Downloads

Published

2023-04-27

How to Cite

KEPELBAGAIAN PENGURUSAN, POTENSI DAN CABARAN INSTITUSI TAHFIZ DI MALAYSIA: Diversity of Management, Potential and Challenges of Tahfiz Institutions in Malaysia. (2023). Asian People Journal (APJ), 6(1), 36-52. https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.1.354