PENERAPAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) DAN PENDIDIKAN LITERASI DIGITAL DALAM KURIKULUM

The implementation of the National Education Philosophy and Digital Literacy Education in the Curriculum

Authors

  • Muhammad Basri Mohd Zaid Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, 21300 Kuala Nerus, Malaysia
  • W Omar Ali Saifuddin Wan Ismail Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, 21300 Kuala Nerus, Malaysia
  • Muhammad Firdaus Azman Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, 21300 Kuala Nerus, Malaysia
  • Muhammad Adib Afham Zakaria Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, 21300 Kuala Nerus, Malaysia
  • Mohamad Luqman Hakim Mohd Noor Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin, 21300 Kuala Nerus, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37231/apj.2024.7.1.616

Abstract

Abstract :In this era of globalization, Information and Communication Technology (TMK) is not unfamiliar to both students and teachers. In fact, TMK is used at all levels of education, starting from kindergarten to higher education. Digital literacy aligns with the aspirations of the Ministry of Education Malaysia (MOE) in the Malaysian Education Development Plan (PPPM 2013-2025) and the National Education Philosophy (NEP), aiming to create individuals who are balanced and harmonious in terms of physical, emotional, spiritual, and intellectual aspects. The research objective focuses on identifying the barriers to TMK usage among teachers and determining teachers' readiness to use TMK in schools. The research methodology is quantitative, employing a questionnaire to collect data. The study was conducted in four schools, consisting of two primary schools and two secondary schools. A total of 40 questionnaires were distributed to teachers. The research findings indicate that teachers agree that the use of TMK aids in teaching and demonstrates that teachers believe the future of learning will be more extensive when incorporating TMK in education. The analysis also identifies a significant correlation between the lack of TMK facilities and teachers' readiness for TMK usage. In conclusion, it is the responsibility of educators to be open to the idea of digital literacy in achieving the vision and mission of education in facing the challenges of a developed nation.

Keywords: National Education Philosophy; Education; Digital; Tmk; Literacy

 

Abstrak: Pada era globalisasi ini, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) bukanlah sesuatu yang asing kepada pelajar mahupun guru. Malah TMK juga digunakan untuk semua peringkat pembelajaran bermula dari peringkat tadika sehinggalah peringkat pengajian tinggi. Literasi digital adalah selari dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025) dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang bertujuan mewujudkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Objektif kajian berfokuskan kepada faktor penghalang penggunaan TMK dalam kalangan guru dan mengenal pasti kesediaan guru dalam penggunaan TMK di sekolah. Metodologi kajian berbentuk kuantitatif yang menggunakan soal selidik untuk memperoleh data.  Kajian dijalankan di empat buah sekolah yang terdiri daripada dua buah sekolah rendah dan dua buah sekolah menengah. Sebanyak 40 set soal selidik telah diedarkan kepada guru-guru. Hasil kajian mendapati bahawa guru-guru bersetuju penggunaan TMK membantu dalam pengajaran di sekolah dan menunjukkan bahawa guru-guru percaya masa depan pembelajaran lebih meluas apabila menggunakan TMK dalam pendidikan. Analisis juga turut mengenalpasti terdapat hubungan signifikan antara kekurangan kemudahan TMK dengan kesediaan guru terhadap penggunaan TMK. Tuntasnya, adalah menjadi tugas para pendidik untuk bersedia menerima idea literasi digital ke arah mencapai visi dan misi pendidikan dalam mendepani cabaran negara maju.

Kata kunci: Falsafah Pendidikan Kebangsaan; Pendidikan; Digital; Tmk; Literasi

References

Adlina Binti Abdul Khalil, Nur Hidayu Binti Jaafar, & Rosfazila Binti Abd Rahman. (2020). Kesediaan Dan Kesedaran Masyarakat Melayu Pinggir Bandar Terhadap Transformasi Pendidikan Negara. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial Dan Kemanusiaan.

Aminamul Saidah Mad Nordin, Bity Salwana Alias, & Zamri Mahamod. (2023). Pendigitalan Pendidikan. Jurnal Penyelidikan Pendidikan dan Teknologi Malaysia, 1(1), 66-72.

Dayana Balqis Othman, & Muhammad Hussin. (2021). Model Kurikulum Pendidikan Ekonomi Islam Di Malaysia. The International Conference on Management and Muamalah.

Fitriyani, & Arief Teguh Nugroho. (2022). Literasi Digital Di Era Pembelajaran Abad 21. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 201-208.

Hasbollah Mat Saad, & Ramalinggam Rajamanickam. (2021). Maqasid Memelihara Akal (Hifz al-'Aql) Dan Hubungannya Dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Islamiyyat, 43(Isu Khas), 93-104.

Idawarna Hasin, Rashidah Othman, Noor Syahida Abdullah, Kartini Mohd Yusoff, & Mohd Roslan Ab Rahman. (2022). Isu dan Cabaran Pembelajaran Digital dalam Transformasi Pendidikan Negara Pasca Covid-19. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 15(2), 23 - 32.

Irkham Abdaul Huda. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kulaitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1), 121-125.

Kalaivany Balakrishnan. (2023). Sokongan Pentadbir Dan Faktor Kemudahan Mempengaruhi Penggunaan TMK Dalam Pengurusan PdPc. Muallim Journal of Social Science and Humanities, 7(1), 121 - 128.

Kayalvini Munusamy, & Khairul Azhar Jamaludin. (2022). Cabaran Guru Untuk Mengintegrasikan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK) Bagi Meningkatkan Kemahiran Membaca Dalam Kalangan Murid. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(3), 265-273.

Khalissafri Mohd Haslin, & Mohd Isa Hamzah. (2023). Pendigitalan Pendidikan: Kesediaan Dan Cabaran Terhadap Murid Dalam Pembelajaran. Qalam International Journal of Islamic and Humanities Research, 3(1), 41-56.

Lapada Aris Alea, Miguel Frosyl Fabrea, Robledo Dave Arthur Roldan, & Alam Zeba Farooqi. (2020). Teachers' Covid-19 Awareness, Distance Learning Education Experiences and Perceptions towards Institutional Readliness and Challenges. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(6), 127-144.

Mohamad Johdi Salleh. (2022). Falsafah Pendidikan Kebangsaan Paradigma J.E.R.I.S.A.H Membina Insan Sejahtera Bertaqwa: Perspektif Kepimpinan Pendidikan Dan Guru-Guru. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 197-215.

Muhamad Nazrul Zainol Abidin, Muhammad Helmi Norman, & Noorhayati Mohd Noor. (2021). Keberkesanan Penggunaan Realiti Maya Dalam Kurikulum Pendidikan Malaysia. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 729 - 737.

Muhammad Zarif Hassan@Zulkifli, Mohd Zariat Abdul Rani, Salmah Jan Noor Muhammad, & Ab. Halim Mohamad. (2022). Kesejajaran Matlamat Falsafah Pendidikan Kesusasteraan Melayu Dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan: Suatu Penelitian Awal. International Journal of Education and Training, 8(2), 1-11.

Noradilah Binti Aziz, & Lai Wei Sieng. (2019). Impak Pendidikan Berasaskan Teknologi Terhadap Peningkatan Prestasi Pelajar Di UKM. Jurnal Personalia Pelajar, 22(1), 69-75.

Norazlin Mohd Rusdin, & Siti Rahaimah Ali. (2019). Amalan Dan Cabaran Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21. The International Conference on Islamic Civilization and Technology Management.

Norazly Nordin, & Juppri Bacotang. (2021). Isu Dan Trend Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 10(1), 99-107.

Norehan Binti Mohd Nasir, & Mahaliza Binti Mansor. (2021). Cabaran Guru Dalam Melaksanakan Pengajaran Dan Pembelajaran di Rumah (PdPR): Suatu Pemerhatian Awal. Malaysian Journal of Sosial Sciences and Humanities, 6(7), 416-421.

Norizzathy Agir, & Mohd AEffendi @ Ewan Mohd Matore. (2022). Literasi Dan Kewangan Digital: Konsep Dan Strategi Implementasi Dalam Pendidikan Di Malaysia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(3), 1-9.

Nur Syarafina Binti Abdul Rahman, Zainal Fitri Mohd Zolkifli, & Ying-Leh Ling. (2020). Kepentingan Kemudahan Teknologi Dan Motivasi Membentuk Kesedaran Pelajar Dalam Pembelajaran Digital. Paper presented at the National Research Innovation Conference, Kuching, Sarawak.

Siti Aisyah Mohamad Zin, Intan Suria Hamzah, Muhammad Ridhwan Sarifin, Ahmad Faizuddin Ramli, & Mohd Firdaus Md Zain. (2022). Pendidikan Karakter Berdasarkan Aplikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan Terhadap Pembentukan Kepimpinan Dalam Kalangan Mahasiswa. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 7(47), 563-577.

Syahirah Rosli, Siti Fairuz Mahmud, & Mohd Edyazuan Azni. (2022). Mengintegrasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) Dalam Membangunkan Modal Insan Bersepadu. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 86-103.

Zaini Bin Abdullah, Ikhsan Bin Othman, Abu Bakar Bin Yusuf, Abdul Talib Bin Mohamed Hashim, & Mohamad Noor Bin Mohmad Taib. (2020). Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Ke Arah Pembangunan Insan Dan Negara Perkembangan Pendidikan di Malaysia: Falsafah dan Dasar.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

PENERAPAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) DAN PENDIDIKAN LITERASI DIGITAL DALAM KURIKULUM: The implementation of the National Education Philosophy and Digital Literacy Education in the Curriculum. (2024). Asian People Journal (APJ), 7(1), 164-179. https://doi.org/10.37231/apj.2024.7.1.616