[Relationship Between Language Learning Strategy (Oxford) and Arabic Language Competence among Government Aided Religious Secondary School Students]

Hubungan Antara Strategi Pembelajaran Bahasa (Oxford) Dengan Penguasaan Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan

Authors

  • Jamil Sobri Mohd Zain , Universiti Malaysia Kelantan

DOI:

https://doi.org/10.37231/jimk.2021.22.3.573

Abstract

This study examines the relationship between language learning strategies (memory, cognitive strategy, compensation, metacognitive, affective, and social) with Arabic language proficiency among students. This study also aims to look at the differences in language learning strategies based on demographic factors. The sample of this study involved 193 students from two Government Aided Religious Secondary Schools (SABK) in the Tumpat district. The questionnaire was translated and modified from Strategy Inventory for Language Learning (SILL) V.7.0 (Oxford, 1990), containing 34 strategy questions, and 29 Arabic proficiency questions were given to 193 respondents. The results of this study indicate that there is a positive and significant relationship between the use of language learning strategies and Arabic language proficiency. The Spearman Correlation Test found a significant relationship between language learning strategies (memory, cognitive, compensation, metacognitive, affective, and social) with Arabic proficiency. This study also shows significant differences in reading learning strategies based on gender factors and students' academic performance in Government Aided Religious Secondary Schools in the Tumpat district

Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara strategi pembelajaran bahasa (strategi memori, kognitif, kompensasi, metakognitif, afektif dan sosial) dengan penguasaan Bahasa Arab dalam kalangan pelajar. Kajian ini juga bertujuan untuk melihat perbezaan penggunaan strategi pembelajaran bahasa berdasarkan faktor demografi. Sampel kajian ini melibatkan 193 orang pelajar dari dua buah Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dalam daerah Tumpat. Borang soal selidik yang digunakan telah diterjemah dan diubahsuai daripada Strategy Inventory for Language Learning (SILL) V.7.0 (Oxford,1990) mengandungi 34 soalan strategi dan 29 soalan penguasaan Bahasa Arab telah diberikan kepada 193 responden. Keputusan kajian ini menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan penguasaan bahasa Arab. Ujian Korelasi Spearman mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara strategi pembelajaran bahasa (memori, kognitif, kompensasi, metakognitif, afektif dan sosial) dengan penguasaan Bahasa Arab. Kajian ini juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penggunaan strategi pembelajaran membaca berdasarkan faktor jantina dan prestasi akademik pelajar di Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan dalam daerah Tumpat.

References

Abdul Rahman Abdullah. (2009). Kompentesi komunikatif dan strategi komunikasi Bahasa Arab di kalangan pelajar SMKA di negeri Selangor. Disertasi kedoktoran. Universiti Malaya.
Aburairah Habu. (2006). Strategi pembelajaran Bahasa Jepun dalam kalangan pelajar berpendidikan Melayu dan pelajar berpendidikan Cina. Disertasi Sarjana. Universiti Malaya.
Ainon Wazir. (2004). Faktor-faktor pembelajaran yang mempengaruhi Bahasa Arab Komunikasi: Satu kajian khusus di SMKA Maahad Hamidiah di Kajang, Selangor. Disertasi sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Amani Dahlan. (2006). Hubunga strategi pembelajaran Bahasa Arab dengan pencapaian bahasa Arab sekolah menengah. Disertasi sarjana. Universiti Utara Malaysia.
Anida Abdul Rahim. (2003). Strategi pembelajaran Bahasa Arab dalam kalangan pelajar Melayu. Disertasi Sarjana. Universiti Malaya.
Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaludin Ramli, Yusof Boon & Abdul Rahim Hamdan. (2007). Menguasai penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: PTS. Profesional Publishing Sdn.Bhd.
Chang Ching Yi, Liu Shu Chen & Lee Yi Nian. (2007). A study of language strategies used by College EFL learners in Taiwan. Tesis Sarjana, University of Taiwan.
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi & Parilah M. Shah. (2010). Sikap pelajar terhadap pembelajaran kemahiran lisan Bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA. Journal of Language Studies,10(3).
Chua, Y. P. (2006). Kaedah dan statistik penyelidikan. Shah Alam: Mc Graw-Hill Education.
Fawaz Aqel & Sameer Mahmoud. (2006). Learning styles of An-Najah National University students in learning English as a foreign language. An - Najah Univ. J. Res. (Humanities), 20(2).
Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (1996), How to design and evaluate research. USA: Mc. Faw-Hill Inc.
Green, J.M. & Oxford, R. (1995). A closer look at leaning strategies, proficiency, and gender, TESOL Quarterly, 29(2). 261-297.
Habibullah Ali. (2005). Sikap pelajar kelas aliran agama terhadap mata pelajaran Bahasa Arab Komunikasi dan hubungannya dengan pencapaian. Disertasi Sarjana.Universiti Kebangsaan Malaysia.
Hassan Basri Awang Mat Dahan & Muhammad Azhar Zailani. (2006). Kurikulum baru Bahasa Arab Komunikasi dan Bahasa Arab Tinggi. Universiti Malaya.
Kamarul Shukri Mat Teh, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi & Zamri Mahamod. (2008). Penggunaan strategi pembelajaran bahasa berdasarkan tahap pencapaian Bahasa Arab Komunikasi. Proceedings of 3rd International Language Learning Conference.
Kamarul Shukri Mat Teh, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi & Zamri Mahamod. (2008). Hubungan gender dengan strategi pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama di Terengganu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 5. 117-139.
Kamarul Shukri Mat Teh, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi & Zamri Mahamod. (2009). Penggunaan strategi pembelajaran Bahasa Arab berdasarkan pendidikan ibubapa. International Conference of Languages. Kamus Dewan Edisi 3 (2000). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Linamalini Mat Nafi. (2014). Hubungan strategi pembelajaran Bahasa Arab dengan pencapaian Bahasa Arab dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi Kelantan. Tesis Kedoktoran. Universiti Sultan Zailan Abidin.
Leyla Tercanlioglu. (2004). Exploring gender effect on adult foreign language learning strategies. Educational Research, 14.
Lokuin Gintos. (1998).Pengaruh faktor sosioekonomi terhadap tahap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Disertasi Sarjana. Universiti Utara Malaysia.
Mohamed Amin Embi, Zamri Mahamod & Mohd Isa Hamzah. (2004). Development of
self-access online learning-to-learn model for Malaysian secondary school. Final Research Report IRPA 07-02-02-0054. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Mohammad Aliakbari dan Abolfazl Hayatzadeh. (2008). Variation of language strategies among Iranian English students: The effect of gender. International Journal of Pedagogies and Learning, 4.
Mohd Majid Konting (2000). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Nazali Abu Bakar, Mohamed Amin Embi & Zamri Mahamod. (1999). Hubungan antara penggunaan strategi pembelajaran Bahasa Melayu dengan pembolehubah jantina, etnik, pencapaian bahasa dan status sosioekonomi pelajar. Jurnal Teknologi 31, 43-62.
Mohd Shah Ujang. (2006). Minat, motivasi dan sikap pelajar-pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Agama di Negeri Sembilan terhadap ilmu nahu. Disertasi sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Sufian Daud. (2005). Hubungan amalan guru Bahasa Arab dengan pencapaian Bahasa Arab Komunikasi di SMKA dan KAA di daerah Kuala Pilah dan Tampin, Negeri Sembilan. Disertasi Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mowafak Abbdulla, Raja Mohd Fauzi Raja Musa dan Mohamed Amin Embi. (1999). Theacquisition of Arabic reading skills among religious school students: A pilot study. Jurnal Pendidikan, 24, 108-123.
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Zamri Mahamod & Kamarulzaman Ab. Ghani. (2008). Motivasi pembelajaran kemahiran mendengar bahasa Arab dan hubungannya dengan pencapaian pelajar. Jurnal Pendidikan,34, 3-18.
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Harun Baharudin, Ghazali Yusri, Kamarul Shukri Mat Teh & Mohamed Amin Embi. (2010). Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat bahasa Melayu. GEMA Onlineâ„¢ Journal of Language Studies, 10. 1-14.
O’Malley J.M. (1990). Learning strategy applications with students of English as a second language, TESOL Quartely, 19, 557-684.
Oxford, Rebecca L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should Know. New York: Newburry House.
Radha Nambiar, Noraini Ibrahim & Pramela Krish. (2008). Penggunaan strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar tingkatan dua. Jurnal e-Bangi, 3(3), ms. 1-17.
Rashidah Begam O. A. Rajak (2004). Strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar berpencapaian rendah dalam pembelajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di Malaysia. Disertasi Sarjana. Universiti Putra Malaysia.
Rihan Mansuri. (2002). Hubungan antara strategi pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan empat. Disertasi Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Rubin, Joan. (1990). Learner strategies in language learning. New Jersey: Prentice Hall.
Salma Endut. (2003). Faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan kemahiran menulis karangan dalam kalangan pelajar di dua buah sekolah menengah agama . Disertasi Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sekaran, U. (1992). Research method for business: A skill building approach. New York: John Wiley & Son.
Selma Deneme. (2008). Language learning strategies preferences of Turkish students. Journal of Language and Linguistic Studies, 4.
Supian Mohd Noor. (2003). Strategi pemerolehan ayat satu dasar. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Putra Malaysia, Serdang.
Wan Roslan Wan Ali (2004). Kepelbagaian gay pembelajaran Bahasa Arab Komunikasi di kalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri di Negeri Sembilan Darul Khusus. Disertasi Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Wharton, Glenn (2000). Language learning strategies use of bilingual foreign learners in Singapore. Language Learning, 50(2).
Wiersma, W., (2000). Research in education: An introduction. Boston: Allyn and Bacon.
Zamani Ibrahim. (2007). Hubungan antara gaya pembelajaran guru dengan sikap pelajar terhadap Bahasa Arab. Disertasi Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Downloads

Published

2021-07-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

[Relationship Between Language Learning Strategy (Oxford) and Arabic Language Competence among Government Aided Religious Secondary School Students]: Hubungan Antara Strategi Pembelajaran Bahasa (Oxford) Dengan Penguasaan Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan. (2021). Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 22(2), 16-29. https://doi.org/10.37231/jimk.2021.22.3.573